Dag Åtta; Svampar med Flygande ryttare

Då jag igen inte har skrivit här sen i fredags så ska jag nu skriva för 2 dagar..
Lördag:
Som det står i förra blogginläget så har vi våran kusin Ronja här över helgen och kulturkrockarna är ett faktum! Och med kulturkrockar menar jag nämligen Staden vs. Landet... Då dagen var mulen och grå samt det redan var bestämt att vi skulle göra det begedde sig min familj ut till skogen för att plocka skogens guld så här års!
Dvs S V A M P ! ! !
Vi hade haft ögonen på svampkolonier sen i augusti, men då de var waay to smaall då så har vi haft en ängels tålamod att vänta ut dem, och med dem menar jag självfallet kantareller och trattkantareller! Sen om man hittar andra ätliga svampar blir det ju en plus i kanten ;) Sagt och gjort ut till skogen körde vi med en stackars stadsbarn som ovetande om hur låångt tid det tar att plocka svamp och med råga på allt är det ju inte helt säkert att det finns täckning i skogen för ens mobil!!
Vi var i skogen 3 h och plockade ihop 15 kg svamp! Ronja var ialf först till bilen när vi skulle åka hem!
Det är ju alltid kul med svamp, men att rensa den är pest och kolera! Tror vi rensade svamp tills det blev en reflex i benmärgen!
På kvällen tog vi ialf lite bilder till Lollo och Ronjas lycka, ialf tills Ronja ville ha en rolig frisyr som Lollo hade... Ronja trodde inte att hon skulle få ett fågelbo till knut som hon hävdade att det var.. ;)

Söndag:
Dagen till ära var mycket behagligare än i lördags! På förmiddagen det vill säga... Lagom till ridturen på eftermiddagen kom molnen igen och det börjad blåsa upp! Men vad gjorde det Lollo då jag tydligen hade lovat att rida Aragon, hennes unghäst till ponny! Ronja fick rida min supersnälla fjordsto Lovis (vi skulle ta bilder, men jag glömde minneskortet hemma så det blev inget med det... suck!) Dagens tema med ridningen var terränghoppning! Och att hoppa en unghäst är ju något jag inte var helt beredd på då han hoppade minst 2 m innan hindret och tog i så vi var minst dubbelt så högt över! Jag säger då det, jag saknade mitt fjordsto som nu blev riden av kusinen och de såg ut som värsta fälttävlandsekipaget!¨
Inte ett dugg missnöjd, nej då! Men det är ju som sagt viktigt att rida olika hästar... Fast det är ju lite roligare om man slipper att riskera liv och lem när man rider dem ;);)

Kramar Angelica

Svamp, dock ej kantarell ;)

Fikapaus i all plockande!

Korg full!

Lollo

Ronja

Kommentarer

Populära inlägg