Dag Ett!


Hejsan och Välkommen till Bondbönorna!
Vi är då som sagt 2 systrar som bestämt oss att börja skriva blogg här och nu, och nu kanske man undrar vad är det för systrar?
Jo, det är då Angelica (som går sista året gymnasiet) och Louise (som går första året i högstadiet) som är bondbönorna!
Vi är uppvuxna med livet på landet med far's släkt som bönder, med andra ord vi åkte hökärror på landsvägarna vid 4 års ålder (med vuxen sällskap så man behöver inte befaras av konstig uppväxt!) och släppt ut kossor på grönbete på våren!
Vi bor på en gård i Närke med Mor och Far, Angelicas tvilling Rebecca som nu är på lumpen och en utflygen bror som heter Robin.
På gården har vi också en del djur, 4 hästar, 3 hundar, 3 katter, 3 höns och 2 marsvin.
Vi har mark som min farbror brukar då han är bonden och vår far är en sk. Månskensbonde (lite som en varulv måntro nu med Twilight-feber och så ;) )

Mvh Bondbönorna


......

Idag visade min rara lilla syster att vi är så olika i vad vi funderar i här i livet ;)
Imorse när jag gick till min skola som ligger i Örebro's centrum kunde jag inte unslippa att se att de gråsparvar som bor i stora staden är måttligt mycket tjockare än gråsparvarna som bor ute på landet ingetstans (dvs, där jag bor)...

Jag började fundera på hur mycket pommes frittes de har ätit i sommar och om de skulle bli mobbade av sina kusiner om de orkade flygturen ut till landet och träffa sina något slimmade kusiner (Jag skojar inte, de i stan såg ut som golfbollar!)!
Mina tankar flög runt i huvudet om hur man skulle få dessa övergödda fåglar att gå ned i kilo kunde jag inte undgå att tänka på det ursprungliga amerikanska programmet Biggest Loser (som nu äver blivit svenskifierad) och om man skulle kunna ha något liknande till dessa gråsparvar! Tanken på en gråsparv som flög i en vindtunnel i jakt på pommes frites'en höll mig på gott humör ett bra tag under dagen!
Min systers tankar denna dag var däremot att hon krävde skjuts till skolan imorgon då bönderna här i "byn" har nu gödslat sina gärden så det luktar bokstavligen skit i norra delen av "byn" (våran gård är som tur är i den södra delen och slipper för det mesta lukten då vinden punktligt nästan alltid går åt norr, vilket också menas med att det nästan alltid är motvind vägen hem från buss vilket är mindre lycksamt!) och om hon då skulle vara tvungen att tvingas vänta på bussen och cykla 1 km till bussen (som är i norra delen) så kommer hon att lukta som gödslet som ligger på gärdena!!!

Ja, nu ska man inte tro att jag är en HillBilly, men jag minns inte att jag hade de problemen när jag var liten, mina problem var nog.. Att gråsparvarna blev utrotningshotade? Jag minns inte, men sådana problem hade iallafall inte jag ;)

Angelica



Kommentarer

Populära inlägg